|
22.03 - 25.04
|
Påsken
|
Påske, Palmesøndag, den 'stille uge'. Ifølge en beslutning, der blev
taget på et kirkemøde i byen Nikæa år 325, falder påskesøndag altid den første
søndag efter første fuldmåne efter 21. marts. Påskedag kan derfor i praksis
falde mellem 22. marts og 25. april. Den såkaldt 'stille uge' begynder med
palmesøndag. Denne uge blev også kaldt 'dimmeluge'. Navnet kommer af ordet
dymbill, der betegner en træknebel, som kunne sættes i kirkeklokken i stedet
for den sædvanlige af metal - så klokken fik en mere dæmpet klang. De steder,
hvor man ikke kunne påmontere en træknebel, viklede man i stedet uldne klude
om klokkens metalknebel. Dagene i den stille uge havde hver sit navn:
palmesøndag, blå mandag, hvide tirsdag, askeonsdag, skærtorsdag, langfredag,
skidenlørdag eller påskeaften samt påskesøndag. Palmesøndag. Er navngivet til
erindring om Jesu indtog i Jerusalem, hvis indbyggere modtog ham med glædesråb
og strøede palmegrene på vejen foran det æsel, som han red på.
Overtro og
varsler:
Hvis det regner på palmesøndag, giver det dårlig høst. Regnen blev
sikkert betragtet som et billede på Jesus, som græd over Jerusalem. Er
Palmesøndag klar, bliver det et frugtbart år.
Blå mandag
Navnet skyldes, at altret denne dag (i katolsk tid)
blev dækket med en blå dug.
Den 'stille uge', hvide tirsdag og askeonsdag.
Disse
ugedages tilnavne modsvarer tilnavnene fra fastelavn. Hvide tirsdag: Den dag
spiste man varm mælk og æggesøbe med hvedebrød eller hvedeboller
(”bollemælk”). Herfra betegnelsen hvide. Askeonsdag er betegnelsen for starten
på den egentlige faste ved Fastelavn, men også den onsdag der ligger før
skærtorsdag. Man skulle møde op i kirken med et askekors malet i panden.
Askekorset afskaffedes ved Reformationen, men navnet lever videre.
Skærtorsdag,
helligdag
Skær betyder ren og viser hen til, at Jesus på den dag vaskede disciplenes
fødder. Denne handling blev flere steder efterlignet af munkene, der, som tegn
på kristen ydmyghed, vaskede de fattiges fødder. Munkenes 'fodtvætning' blev
dog ikke altid foretaget på selve skærtorsdag, men kunne henlægges til en
anden dag i den stille uge. Skærtorsdag har som bekendt både mørke og lyse
sider. Til de mørke hører, at Jesus blev forrådt af Judas. Til de lyse hører,
at det er dagen for nadverens indstiftelse.
Overtro og varsler:
Til middag
skulle hele husstanden spise 'skærtorsdagssøbe' eller 'ni slags kål til
påske'. Det var en suppe, der skulle koges på ni slags grønt, så ville man
være beskyttet mod sygdom i det kommende år. Hvis påsken faldt meget tidligt,
kunne det jo være svært at få fat i ni slags grønt. Så klarede man sig med
spirer af mælkebøtte, skvalderkål, brændenælde samt knopper fra træerne. Men
hvorfor nu lige præcis ni slags grønt? Jo, nitallet var et helligt tal. Det
skyldes sikkert først og fremmest den biologiske kendsgerning, at der går ni
måneder fra undfangelse til fødsel.
Der er også den matematiske
ejendommelighed ved ni-tallet, at ligegyldig hvilket enkelt tal man ganger med
ni, så vil tværsummen altid blive ni. Noget tilsvarende gælder ikke for andre
tal. Fik man de ni slags grønt denne dag, var man også beskyttet mod heksenes
kunster. Disse troldkvinder havde ifølge folketroen været ude at flyve natten
til skærtorsdag, men kom altid hjem inden skærtorsdag aften. Så skulle de
nemlig i kirke!
Mange var derfor bange for at gå ind i Guds hus denne aften -
uanset om de havde spist ni slags grønt eller ej. De modige havde imidlertid
nu en chance for at finde ud af, hvem der drev trolddom dér på egnen: man
skulle bruge et hønnikeæg - en ung hønes allerførste æg. Det gav kraft til at
se heksene i kirken, hvis man havde det i lommen. Folk, som havde prøvet at
være i kirke med et hønnikeæg i lommen, kunne fortælle, at heksene - som
resten af året lignede alle andre - så viste sig at være iført de mærkeligste
former for hovedtøj: lerpotter, flødebøtter, vaser og meget andet. Ægget havde
efter sigende endnu større kraft, hvis det blev lagt i lommen på en, som ikke
vidste, at det var der! Denne aften besad også luften ekstra kraft. Derfor
skulle man hænge klæder og sengetøj ud, for så forsvandt møl, lopper og lus
helt bestemt. Også på skærtorsdag lagde man mærke til vejret, for:
Skærtorsdags regn bærer guld i gren. Og Skærtorsdags tø giver mange læs hø.
Langfredag, helligdag
Årets mest stille og sorgfulde dag. Man mindes, at det var denne
dag Jesus blev henrettet ved korsfæstelse!
Overtro og varsler:
Overalt spiste man den tarveligste mad. Rugmelsgrød var det
almindeligste; men hvis man kom honning på, ville man ganske bestemt
slippe for mavepine resten af året! På denne dag måtte man ikke sy,
strikke, spinde m.m. Gjorde man det alligevel, var det sikkert og
vist, at man fik bulne fingre.
Angående vejret hed det: Drypper det fra træerne langfredag morgen,
kan bonden roligt give rigeligt foder til dyrene. Men i modsat fald
skal der spares, da det så vil blive småt med foder, inden sommeren
kommer. Regn langfredag spåede på den anden side et koldt forår og
en dårlig rughøst.
Og: Langfredags mørke med tåge, da må vi hjertelig vor Gud anråbe,
men bliver den klar, da får vi et godt og frugtbart år.
Men hvordan vejret end var på langfredag, så troede man, at Solen
dog ville skinne én gang i løbet af dagen, og at vinden én gang i
løbet af dette døgn ville slå om i nordvest og bringe en smule
mildhed.
Påskelørdag
Blev også kaldt
påskeaften, men endnu oftere skidenlørdag, fordi mange denne dag spiste
'skidne æg', dvs. hårdkogte æg i sennepssovs.!
Påskedag,
helligdag
Påskens placering blev bestemt på et
kirkemøde 325 i Nikæa. Her blev der truffet en endelig afgørelse om, at festen
for Kristi opstandelse altid fandt sted på en søndag, og denne søndag skulle
være den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn. Det betyder
at den søndag kan ligge mellem 22.03 og 25.04..
2. påskedag,
helligdag
3. påskedag og indtil 1770 var også den helligdag!
|
© Niels Nordholt 2004-2007
|